torsdag 15 juni 2017

Grejer man behöver!

Nu är vi uppe i stugan i Hälsingland och har tagit sommarlov! Helt underbart och man slappnar av direkt när man kommer hit upp, dels för att här finns ingen TV och inget internet så vi läser mer böcker, spelar spel och umgås! Vi är även mer utomhus här uppe då vi har naturen runt knuten men att ha egen tomt innebär ju även att det tillkommer en massa jobb. Gräset måste klippas, rabatterna måste rensas och nya blommor och kryddor måste planteras så att vi får den där myskänslan vi så gärna vill ha när det är sommar. Jag är jätte dålig på trädgårdsskötsel, jag älskar att ha fina blommor, träd/buskar och odla grönsaker men det här med att sköta om dem är inte lika roligt. Jag klarar av att vattna dem men är urusel på gödsel och att rensa bort ogräs. Jag måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på vad jag har planterat eftersom jag varje sommar sår något nytt och sen har jag glömt till nästa sommar vad det var och då vågar jag inte hålla på att rensa och riva upp grödor eftersom jag är osäker på om det är ogräs eller inte.... Men såna gånger är jag så glad att jag har en snäll mamma som är proffs på trädgårdar och blommor och en snäll Thomaz (syrrans man) som klipper gräset åt oss! Thomaz överraskade nämligen oss idag med att ha klippt gräset när vi kom tillbaka från mina föräldrar! Så himla snällt av honom och imorgon har mamma lovat att komma hit och hjälpa mig att rensa och få ordning på rabatterna också. Så här rörigt ser det ut nu och jag lovar att visa er efterbilder sen. Någonstans i gräset finns jordgubbsplantor, smultronplanta, gräslök, dill, rabarber och massa annat ;-)
Jag har lärt mig en sak när det gäller trädgårdar och det är att det är viktigt att ha bra grejer att jobba med för det underlättar verkligen hela arbetet. Jag har spanat in Engelbert Strauss för de har bra grejer såsom handskar så att man slipper förstöra händer och naglar, en bra sekatör som klipper skarpt och en planteringsspade som gräver bra. Även en vattenslang är bra så man slipper springa fram och tillbaka med vattenkannor för på sommaren går det åt några kannor varje dag vill jag lova!

Engelbert Strauss är mest känt för sina praktiska och snygga arbetskläder och de kännetecknar hög design och funktion men de har som sagt även lite godbitar för oss privatpersoner. Sen skulle det även vara skönt att äga en egen gräsklippare! Jag var precis inne på Husqvarnas hemsida och spanade runt och där finns många snygga och funktionella gräsklippare så vi behöver ta oss en funderare, räcker det med en "vanlig" eller ska vi ha en åkgräsklippare eller kanske en robot? Många beslut och inköp blir det när man äger en trädgård!

Inga kommentarer: