onsdag 10 maj 2017

Chokladbollens dag

Imorgon är det Chokladbollens dag så ikväll har vi bakat här hemma. Det är enkelt att göra chokladbollar och det går snabbt men det jag inte gillar är kladdet med rullningen och att det är jobbigt att röra ihop smeten. Men jag har testat att mixa smeten i matberedare och det funkar utmärkt och barnen gillar att kladda så rullandet lämnar jag över till dem. Standardreceptet är lätt att hitta, det finns på baksidan av många havregrynspaket och googlar du så kommer det upp massor av recept. Men sen kan man göra en lyxigare och ännu godare variant med smält choklad och florsocker så jag tänkte dela med mig av det receptet här ifall någon vill prova.

Recept Chokladbollar
ca. 20 st.
4 dl havregryn
100 g smör
1 1/2 dl florsocker
2 msk kakao
2 msk kallt, starkt kaffe
1/2 msk vaniljpulver
50 g mjölkchoklad (ta din favoritchoklad)
Riven kokos, strössel eller pärlsocker att rulla dem i.

Ta fram en mixer.
Börja med att mixa havregrynen till ett fint pulver.
Tillsätt smör, florsocker, kakao, kaffe och vaniljpulver och mixa till en slät smet.
Smält chokladen och låt svalna. Mixa sedan ner den i smeten.
Forma till bollar och rulla dem i kokos, strössel eller pärlsocker.

Dessa blir lite mer kompakta än "vanliga" chokladbollar. Lite mer som Delicatobollar men så goda och skulle man vilja lyxa ännu mer så kan man rulla dem i smält choklad innan man rullar dem i kokosen. Mums!
Smilla vill ha pärlsocker på sina och Max kokos på sina så vi gjorde ungefär hälften av varje. De fick smaka varsin ikväll men resten sparar vi till imorgon då vi ska frossa!
 

Inga kommentarer: