söndag 19 mars 2017

Lyxig lunch med gott vin

I måndags åt jag en fantastisk tre rätters lunch på restaurang Trattoria Villaggio på Östermalm i Stockholm. Jag har aldrig hört talas om den restaurangen tidigare så jag blev fantastiskt överraskad av den goda italienska maten och jag kommer verkligen besöka restaurangen igen! Till den goda maten fick vi smaka ett nytt bag in box vin som heter Monlusso Barbera 2015. Vinet finns nu i Systembolagets samtliga butiker för 243 kr och det är den första Barberan på box från vinmeckat Piemonte i nordvästra Italien. Vinet är DOC-certifierat och smaken är fruktig med en fin struktur av mörka bär och örttoner som gifte sig perfekt med den italienska maten vi fick serverat.
Till förrätt fick vi Affettato Misto som är en charkbricka med San Daniella Prosciutto, fänkålssalami, Spinat Calabra och tryffelsalami. Vi fick även en Burrata som är en len och krämig italiensk färskost, schalottenlök och olivolja.
Sen serverades det en magisk Fettuccine Vitello som var gjord på strimlad kalv i gräddig tryffelsås, parmesan, tryffelolja och vitt vin.
Redan där var jag mätt men sen landade "Tagliata Di Manzo" framför mig och det visades vara en grillad trancherad oxfilé med sauterad Karl-Johan svamp och ostronskivling, potatiskaka och rödvinsreduktion. Maten bara smälte i munnen och tillsammans med det röda Barberan så var rätten fulländad!
Som en perfekt avslutning på middagen serverades en hemmagjord tryffel på mörk choklad tillsammans med en god espresso. Den här menyn var faktiskt det godaste jag ätit på väldigt länge så jag kan verkligen rekommendera att både köpa hem vinet och att göra ett besök på restaurangen!

Inga kommentarer: