söndag 23 oktober 2016

Recept på god pastasås

En av familjens favoriträtter är Spagetti Carbonara och jag gillar att den går att göra i så många olika variationer! Jag vet att original receptet är med fläsk, äggulor, parmesan, pecoriniost och absolut ingen grädde men ibland är det gott att göra en variation med grädde och lite grönsaker i. Kanske bör man då istället kalla den för pastasås.... men i varje fall så provade jag sist att hälla i lite Arla syrad grädde istället och det blev jätte gott! Den syrade grädden gjorde att den inte kändes så "tung" och mäktig som den annars lätt kan göra. Vi fick prova grädden genom Buzzador och jag har använt den till mycket annat också och kan verkligen rekommendera er att testa den om ni inte redan gjort det.

Detta recept gjorde jag, döper rätten till Pasta med baconsås istället så att ingen behöver kommentera att receptet är fel ;-)

Recept Pasta & baconsås:
- Koka valfri pasta för 4 personer.
- Skala och finhacka 1 gul lök och en klyfta vitlök och strimla 1 paket bacon.
- Stek lök och bacon och tillsätt 3 dl Arla syrad grädde, salta och krydda med svartpeppar.
- Tillsätt 250 g gröna ärtor och 1 liten burk majs och låt det puttra i ca. 2 min.

Sila av pastan och blanda ner baconsåsen. Tillsätt ev. mer svartpeppar.


Enkelt och sjukt gott!

Jag blir alltid så hungrig när jag lägger ut recept och bilder på mat så nu har jag två alternativ och det är att gå och ta en macka för att orka jobba ett tag till eller så stänger jag ner och går och lägger mig. Klockan är snart midnatt och vi har haft kalas för Max idag så jag tror att jag väljer det senare alternativet. Dagens kalas blev väldigt lyckat och jag lovar att skriva om det imorgon!

Kram och god natt!

Inga kommentarer: