söndag 25 september 2016

Asiatisk mat med sting!

Jag älskar Asiatisk mat! Jag älskar kryddorna, de fräscha grönsakerna och att det oftast är så enkelt att tillaga, man kan faktiskt göra lika gott hemma som ute på restaurang!

Jag jublade därför när jag fick hem Asia-boxen! En box med 11 goda produkter från Santa Maria, nudlar, såser, kokosmjölk och goda kryddmixer. Det följde även med många härliga recept och jag vill verkligen testa alla och kommer troligtvis att göra det också!


Det första receptet jag lagade blev Paneng Red Curry som är en smakrik kycklinggryta med smak av galanga, kaffir lime och ingefära.

Recept till 4 personer:
1. Strimla 400 g kycklingfilé och bryn i olja. Jag använde mig av Kronfågels minutstrimlor som passar utmärkt  till denna rätt.
2. Tillsätt 1 påse Santa Maria Asian spices Paneng Red Curry och kokosmjölk.
3. Låt koka ihop ett par minuter.
4. Tillsätt strimlade grönsaker (tex. paprika, sockerärtor, morötter) och låt dem bli varma i grytan.
5. Toppa med 0,5 dl grovt hackade jordnötter och servera med nudlar eller ris.
6. Garnera med hackad thaibasilika.


Så himla gott och enkelt!

Inga kommentarer: