lördag 18 juli 2015

Recept på ljuvlig "knäckig" Rabarberpaj

Nu är vi i Stockholm igen, barnen har passat på att leka med sina kompisar idag och jag och Jocke har förberett för den kommande veckan som är hektisk men rolig. Jag har packat olika väskor så att det bara är att byta väska när vi är hemma och vänder mellan turerna.

Igår hämtade vi ju Smilla hos våra vänner Catrine, Staffan och Natalie och där blev vi bjudna på god lunch och jag hade med mig så att vi kunde göra Rabarberpaj. Plockade från våra egna rabarber innan vi åkte från stugan.


Rabarberpajen blev "knäckig" och väldigt god och här kommer receptet:

Recept Knäckig Rabarberpaj:
    500 g rabarber
    2 dl havregryn
    2 dl socker
    1 3/4 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    1/2 tsk vaniljsocker
    125 g smör
    1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl ljus sirap
    smör till formen

    Sätt ugnen på 150°C.
    Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
    Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
    Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.
    Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg.
    Servera gärna ljummen med vaniljglass.

    Även Malin var där med sina pojkar och efter lunchen så tog Staffan med sig alla barnen ut med båten så att vi mammor kunde sätta oss på stranden och njuta ett tag. Det blev en helt underbar eftermiddag!

    Inga kommentarer: