måndag 22 september 2014

Jacob´s Creek UnVINED

Trenden är tydlig – vi dricker alltmer alkoholfria viner. Nu lanserar Jacob’s Creek UnVINED, ett nytt alkoholfritt vin. Det nya vinet kommer att säljas både på Systembolaget och i Dagligvaruhandeln.

Jacob’s Creek i samarbete med Spot´n´tell bjöd in några utvalda att få vara bland de första i Sverige att prova detta vin och jag blev så glad när jag fick vara med!
UnVINED innehåller mindre än 0,5 % alkohol och det är två druvtypiska viner som lanseras: Shiraz och Riesling.

 

Susan Mickan, vinmakaren från Jacob’s Creek i Australien var där och berättade för oss om hur de gör för med avalkoholiseringstekniker och hur man bibehåller kvalitén på vinet. Väldigt intressant!


Till vinet blev vi bjuden på en lyxig trerätters lunch som Anders Karlsson, semi-finalist i Årets Kock 2014, hade tillagat tillsammans med Conny Johansson och jag kan säga att det var en av de godaste luncher jag ätit på länge! Att sen äta den högst upp i Pernod Ricards lokaler i Liljeholmskajen där utsikten är helt underbar och vädret visade sig från sin bästa sida gjorde ju inte lunchen sämre direkt. PLUS de underbara bloggarna som jag hade äran att sitta med under lunchen!


Den välkomponerade lunchen gifte sig utmärkt med det alkoholfria vinet och menyn såg ut så här:

Förrätt: Grillad langouster, gös och citronmarinerad fänkålssallad 
Varmrätt: Lammstek med körsbärschutney och potatisstrudel med getost, Sticky asian bbq shotrt ribs med ”kim slaw” och sötpotatis-fries.
Dessert: Grillad citronsockerkaka med karamelliserad ananas och citrongräs-bruleé. 


En perfekt meny som jag kommer att kopiera rakt av till nästa gång vi bjuder vänner på middag här hemma :-) och det känns så bra att jag nu med gott samvete kan rekommendera ett gott alkoholfritt vin till mina gäster som av någon anledning inte vill/kan dricka alkohol.
:-)

1 kommentar:

Agnieszka, Spot and Tell sa...

Så roligt att du äntligen kunde vara med :)
Den där lunchen gick verkligen inte av för hackor, vilka kockar! Måste själv prova att göra sötpotatis-fris, gudomligt gott var det. Kram