onsdag 26 juni 2013

Underbara Regnbågscupcakes!

När Smilla fyllde år så bakade jag Regnbågscupcakes som blev jätte poppis! De hade kunnat bli finare om jag hade haft en sprits till glasyren men ni får hålla till godo ändå. I varje fall så lovade jag att lägga ut receptet och här kommer det:


Gör först en vanlig muffinssmet:

200 g smör
1 ½ dl mjölk
3 dl strösocker
4 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
Karamellfärger

1. Vispa socker och ägg vitt och pösigt.
2. Smält smöret och tillsätt mjölken.
3. Rör försiktigt ner dom torra ingredienserna i äggblandningen. Tillsätt därefter smörblandningen.
4. Sätt ugnen på 200 grader och fördela sedan muffinssmeten i 4 olika skålar och tillsätt karamellfärg. Jag hade röd, gul och blå karamellfärg hemma men blandade blå och gul så att det blev grön. Sen kan man även blanda röd och gul om man även vill ha orange som en femte färg.




5. Sen är det bara att fördela lite av varje färg i varje muffinsform. Se till att varje ny färg täcker den förra färgen helt och hållet så blir det finast.
6. Grädda dem sen mitt i ugnen i ca 15-20 minuter (beroende på hur stora dom är, känn med en sticka).



De är egentligen fina som de är men det är gott med frosting så om du vill ha frosting på, gör så här:


Frosting100 g naturell philadelphiaost
50 g rumstempererad smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppar karamellfärg och ev. strössel ovanpå.

Lägg frostingen i en spritsare för snyggast resultat men annars är det bara att kladda på med en slickepott eller sked :-)

2 kommentarer:

cecce sa...

Jättefina!! Kul idé!

Hoppas du har det bra i sommaren.-)

Kram Cecce

Mariann sa...

Grymt goda cupcakes fast mina blev inte lika fina som dina ^^ tack så mycket för receptet :D