fredag 6 april 2012

Death by chocolate

Jag lovade att dela med mig av receptet på den underbara chokladkakan som jag bakade idag. Jag har hittat receptet på världens bästa bakblogg "Bli min jäst" som min bloggkollega och vän Pernilla driver.

Kakan heter "Death by chocolate" och det är verkligen ett passande namn och en dröm om man älskar choklad!

150g smör
200g choklad med 70 % kakaohalt
2½ dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl Creme fraiche

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och ta sedan av den från plattan. Bryt chokladen i bitar och lägg den i smöret, rör sedan om tills chokladen smält.
Jag använde mörk blockchoklad idag och det funkade också bra. Vispa ägg och socker och ha sedan i chokladsmöret och övriga ingredienser. Häll i en smord och bröad form och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i cirka 40 minuter.

Nutella cream cheese frosting

60 gram rumsvarmt smör
120 gram Philadelphiaost
3-4 msk Nutella
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Vispa samman allt till en fluffig frosting och bred på den avsvalnande kakan. 


(Bilden är också lånad från "Bli min jäst" bloggen).

2 kommentarer:

Pernilla -Bli min jäst sa...

Vad roligt att du provade den här, det är verkligen den bästa chokladkakan som finns! Tack för länkningen och de fina orden :)
Glad påsk och hälsa familjen! :)

Anonym sa...

Kan faktist intyga att alla som åt av den gillade den mycket. Hallon och grädde och glass var mumma till.